Datum: |
woensdag 11 juni 2025 |
Locatie: |
Theaterzaal Maupertuis |
Startuur: |
20u00 |
Duur: |
100 minuten zonder pauze |
Leeftijd: |
+12J |
Standaard |
€ 24,00 |
Vriendenprijs |
€ 21,00 |
-26 |
€ 12,00 |
65+ |
€ 23,00 |
Kansentarief volwassene |
€ 3,50 |
Kansentarief kinderen |
€ 2,50 |
Begeleiderpas/EDC |
Gratis |
Deze voorstelling speelt in CC De Factorij in het kader van PeriferiK.
PeriferiK staat voor de samenwerking tussen het Kaaitheater, Westrand, CC Strombeek en CC De Factorij, waarmee we het publiek een nog ruimer, diverser en completer cultuuraanbod presenteren, over de grenzen heen van de Vlaamse rand.
---
‘Overbodig.’ Of nog botter: ‘Irritant lawaai.’ Zo werd de vrouwenstem vaak beschouwd, van in de Griekse oudheid tot vandaag.
Voice Noise is geïnspireerd op Anne Carsons essay The Gender of Sound (1992) waarin zij blootlegt hoe de patriarchale cultuur getracht heeft vrouwen de mond te snoeren door het vrouwelijke geluid op ideologische wijze te associëren met monsterlijkheid, wanorde en dood.
In Voice Noise krijgen enkele innovatieve, onbekende en/of vergeten vrouwenstemmen uit de afgelopen honderd jaar muziekgeschiedenis een podium. Hiermee zet Jan Martens een volgende stap in zijn streven naar het vormgeven van een alternatieve canon.
Zes dansers gaan de confrontatie aan met opnames waarin de menselijke stem te horen is in allerlei gedaantes: neuriënd, sussend, krijsend, fluisterend, zingend. Gaandeweg ontdekken zij hun eigen stem.
Nadat hij met grote groepen heeft gewerkt in zijn recente producties any attempt will end in crushed bodies and shattered bones en Futur Proche keert Jan Martens terug naar een productie voor een klein ensemble van zes dansers. Hij werkt met enkele dansers die hem al eerder inspireerden (Steven Michel, Courtney May Robertson en Loeka Willems) en nodigt nieuwe gezichten uit (Sue- Yeon Youn, Elisha Mercelina en Mamadou Wagué).
Jan Martens' obsessie met getallen, geometrie en patronen ontmoet de unieke fysieke talen van zijn performers, wat leidt tot een hervonden interesse in de dans zelf, in detail en subtiliteit, in het herdefiniëren van gratie en elegantie.
grip.house
CHOREOGRAFIE JAN MARTENS
COCREATIE & PERFORMANCE ELISHA MERCELINA, STEVEN MICHEL, COURTNEY MAY ROBERTSON, MAMADOU WAGUÉ, LOEKA WILLEMS, SUE-YEON YOUN EN/OF PIERRE ADRIEN TOURET & ZORA WESTBROEK
MUZIEK 13 MUZIEKSTUKKEN GECREËERD/GEZONGEN DOOR VROUWEN; VOLLEDIGE LIJST BESCHIKBAAR OP GRIP.HOUSE
REPETITOR ZORA WESTBROEK & NAOMI GIBSON
LICHTONTWERP JAN FEDINGER
KOSTUUMONTWERPER SOFIE DURNEZ
SCENOGRAFIE JORIS VAN OOSTERWIJK
GELUIDSTECHNIEK VINCENT PHILIPPART, VALENTIJN WEYN & JO HEIJENS
STEMCOACHING INE CLAES & MAXIME MONTJOTIN
UITVOERING KOSTUUMS & SCENOGRAFIE THÉÂTRE DE LIÈGE
STAGE MALICK CISSÉ & SIEN WILS
ARTISTIEK ADVIES MARC VANRUNXT, RUDI MEULEMANS & FEMKE GYSELINCK
TRAILER & TEASERS STANISLAV DOBÁK
GRAFISCHE VORMGEVING NICK MATTAN
TOURTECHNICI ELKE VERACHTERT, VALENTIJN WEYN & VINCENT PHILIPPART
PRODUCTIE GRIP: ANNELEEN HERMANS, RUDI MEULEMANS, LIZE MEYNAERTS, KLAARTJE OERLEMANS, JENNIFER PIASECKI, SYLVIE SVANBERG, RUUD VAN MOORLEGHEM & NELE VERREYKEN
INTERNATIONALE SPREIDING A PROPIC – LINE ROUSSEAU, MARION GAUVENT & LARA VAN LOOKEREN
COPRODUCTIE LA COMÉDIE DE CLERMONT-FERRAND, MAISON DE LA DANSE DE LYON – PÔLE EUROPÉEN DE PRODUCTION, DE SINGEL INTERNATIONAL ARTS CENTER, THÉÂTRE DE LIÈGE, JULIDANS AMSTERDAM, LE MANÈGE - SCÈNE NATIONALE DE REIMS, ROMAEUROPA FESTIVAL, DDD – FESTIVAL DIAS DA DANÇA - TEATRO RIVOLI - PORTO, SCÈNE NATIONALE DE FORBACH, CHARLEROI DANSE - CENTRE CHORÉGRAPHIQUE DE WALLONIE - BRUXELLES, FESTSPIELHAUS ST-PÖLTEN, TANZHAUS NRW DÜSSELDORF, THÉÂTRE DE LA VILLE - PARIS, FESTIVAL D’AUTOMNE À PARIS, ÉQUINOXE - SCÈNE NATIONALE DE CHÂTEAUROUX, THEATER ROTTERDAM & PERPODIUM
RESIDENTIES LA COMÉDIE DE CLERMONT-FERRAND (FR), DE SINGEL (ANTWERPEN, BE) & CHARLEROI DANSE - CENTRE CHORÉGRAPHIQUE DE WALLONIE - BRUXELLES (BE)
MET DE FINANCIËLE STEUN VAN DE VLAAMSE OVERHEID & DE TAXSHELTER VAN DE BELGISCHE FEDERALE OVERHEID VIA BNPPFFF