Menu
 

Regio Noordrand

pARTkoer

beeldpartkoervoorstel2-1.jpg

Datum:
MA 2 OKT T/M VR 28 JUN '24
Locatie:
Cultuurcentrum De Factorij
Leeftijd:
1ste t.e.m. 6de LO
 

Voorstellingen

ma 2 okt '23 - 10u00
VR 28 JUN '24 - 10U00

pARTkoer: Omkadering bij schoolvoorstellingen

Een kunsteducatief project voor het basisonderwijs

pARTkoer is een kunsteducatief project voor het basisonderwijs in de regio Vlaamse Noordrand rond Brussel. Het is een gezamenlijk initiatief van CC Asse, CC Het Bolwerk (Vilvoorde), GC de Zandloper, CC De Muze (Meise), CC Strombeek (Grimbergen) en CC De Factorij (Zaventem).

pARTkoer integreert cultuur in het onderwijstraject dat een leerling aflegt in het basisonderwijs. pARTkoer biedt aan de leerlingen van het basisonderwijs kunsttrajecten aan die opgebouwd zijn uit verdiepende kunsteducatieve elementen: een podiumvoorstelling, een workshop op school, een werkboekje en een kunstkoffer. Binnen ieder kunsttraject staat een muzische discipline centraal: dans, theater, STEAM, muziek, film & multimedia en beeldende kunst & architectuur.
Zo brengt pARTkoer cultuur tot IN de klas en verlaagt pARTkoer de drempel voor cultuurparticipatie door kinderen reeds op jonge leeftijd doorheen het volledige schooljaar onder te dompelen in een cultuurbad. 

Wat is pARTkoer concreet?


 Elk kunsttraject beslaat een volledig schooljaar en omvat 4 vaste modules. In ieder traject komen deze bouwstenen voor: voorstelling - workshop - doe-denk-dingen - kunstkoffer.

1. voorstelling in het cultuurhuis, gekoppeld aan de muzische discipline die centraal staat

2. workshop (100min) door een professioneel docent op school
Je kan hier alvast een sfeerbeeld vinden, dit filmpje maakten we tijdens een theaterworkshop.

3. Doe-Denk-Ding: een kaftje met 10 kaarten (1 per maand) met telkens drie opdrachten: een ‘doeding’ voor in de klas, een ‘doeding’ voor thuis en een ‘denkding’. Korte, speelse activiteiten om het muzische maandelijks een plek te geven in de klas en thuis.

4. Kunstkoffer met een gedetailleerde handleiding met opdrachtfiches en inspirerende materialen om de opdrachten te doen waarmee je als leerkracht aan de slag kan met je klas. Een instructievideo maakt je wegwijs. Open de koffer en verken een kunstvorm op een speelse manier. Je kan als leerkracht zelf bepalen hoe lang en hoe intens je met de koffer werkt door verschillende opdrachten te combineren of tussendoor korte prikkelende activiteiten te plannen. Elke koffer is opgebouwd rond een aantal specifieke kunsteducatieve thema's.

Het pARTkoer-aanbod geldt bij deze muzische disciplines en voorstellingen:

Kunsttaject DANS (1e lj)

1. Voorstelling Foon
2. Workshop hedendaagse dans in samenwerking met Passerelle. Passerelle is een artistieke jongerenwerking die hedendaagse dans inzet om kinderen en jongeren te inspireren. In deze workshop proeven de leerlingen van dans, beweging en performance. Danservaring is niet nodig. Creativiteit en inlevingsvermogen zijn veel belangrijker!
3.  Doe-Denk-Ding
4. De Kunstkoffer Dans is opgebouwd rond Ritme - Beweging - Zwaartekracht - Tempo - Dynamiek.

Kunsttaject MUZIEK (2e lj)

1. Voorstelling Farfelu 
2. Workshop Muziek: Amadeo Kollectif komt naar de klas. Onze artistieke begeleid(st)ers nemen de kinderen mee in de wereld van Peter en de Wolf van de Russische componist Prokoviev. Vertrekkend vanuit hun creativiteit maken de leerlingen met muziek een eigen personage en ontwikkelen ze samen een nieuw verhaal.
3. Doe-Denk-Ding
4. De Kunstkoffer Muziek is opgebouwd rond Ritme – Luisteren – Tempo – Geluidstextuur – Dynamiek

Traject THEATER (3e lj)

1. Voorstelling Bambiraptor 
2. Workshop Theater: Theater Tieret neemt je klas twee opeenvolgende lesuren mee in de wondere wereld van het poppentheater! Onder leiding van Anaïs Jansen, actrice bij Theater Tieret, Wannabe's (Ketnet) en Rewind (film), worden de leerlingen ondergedompeld in de wereld van improvisatie- en poppentheater. Alle kneepjes van het vak wordt hen in een intensieve en vooral interactieve workshop aangeleerd.
3. Doe-Denk-Ding
4. De Kunstkoffer Theater is opgebouwd rond Spanningsopbouw – Climax – Stilte – Oorzaak & gevolg – Inleving & fantasie. 

Traject FILM/MULTIMEDIA (4e lj)

1 Film Zeevonk 
2. Workshop Film/Multimedia: Evy Raes komt met Pablo de Kever naar de school. In deze workshop duiken kinderen in de wereld van fotografie, waar ze creativiteit uiten en technieken zoals camerastandpunten en compositie leren. Ze bewerken foto's met de gratis app Snapseed en vertellen verhalen met tekst en achtergrond, terwijl ze kritisch denken en samenwerken aan nieuwsitems met hun tablets. Geef uw leerlingen deze boeiende multimediale ervaring en inspireer ze om hun eigen beeldverhalen te creëren!
3. Doe-Denk-Ding
4. De Kunstkoffer Film/Multimedia is opgebouwd rond Licht & Donker – Beweging – Spanningsopbouw – Camerastandpunt – Cadrage

Traject STEAM (5e lj)

1. Voorstelling Full HD
2. Workshop STEAM: RLNMYR geeft een workshop 'Creatief schrijven met de taalrobot' van 2 opeenvolgende lesuren, in de klas.
Inspiratie vinden om een verhaal te schrijven is niet altijd gemakkelijk. Wat als we de technologie ons een handje laten helpen? Als je een tekst schrijft samen met een taalrobot, is dat dan kunst? Computerprogramma’s die teksten schrijven zoals ChatGPT, het nieuws staat er vol van. 
In onze workshop gaan leerlingen aan de slag met een kindvriendelijke taalrobot om samen creatieve teksten te schrijven. Daarna delen ze hun creaties met de klas, gegniffel verzekerd!
In deze workshop schrijven wij teksten zij aan zij met technologie. We slaan de handen in elkaar en gebruiken elkaars kracht om gedichten in elkaar te knutselen. De deelnemers zorgen voor de input en de computer helpt met het strooien van woorden en zinnen. Laat je verrassen door de kracht van algoritmes en creëer samen de meest knotsgekke en zelfs pakkende resultaten.
Na een kort toonmoment gaan we in gesprek. We zijn benieuwd te leren hoe jij deze interactie hebt ervaren. Wat vind jij van deze technologie? Heb je dit al eerder gezien? Welke plek zie jij voor deze technologie en kunstmatige intelligentie in de wereld van morgen? We maken er dan meteen ook een groepsvisualisatie van. Een profetisch beeld voor de toekomst van morgen? Aan jullie de keuze!
3. Doe-Denk-Ding
4. De Kunstkoffer STEAM is opgebouwd rond Ratio & emotie – Tijd & ruimte – Wetmatigheden & toeval – Actie & reactie – Herhaling & variatie.

Traject BEELDENDE KUNSTEN/ARCHITECTUUR (6e lj)

1. Expo Klein geluk 
2. Workshop ‘Bouwen aan je droomstad’ - Workshop rond architectuur op school - o.l.v. Mooss vzw
De docent daagt de leerlingen uit om na te denken over de architectuur van de toekomst. Wat vinden we belangrijk? Wat kan beter? Hoe kunnen we duurzamer bouwen? We exploreren verschillende materialen en bespreken de mogelijkheden en effecten van het materiaal. We reflecteren over architectuur, over gebouwen, over onze beleving van ruimte. Vanuit deze beleving komen we tot eigen ontwerpen. De leerlingen verzamelen thuis zelf hun bouwmaterialen en kiezen of ze met recuperatiemateriaal of natuurlijke materialen werken.
3. Doe-Denk-Ding
4. Deze Kunstkoffer is opgebouwd rond Ruimte – Materiaal – Ritme – Kleur – Textuur

Prijs & inschrijven

Wil je inschrijven? Reserveer voor de voorstelling en het pARTkoertraject erbij.

Voor een volledig paRTkoer-traject betaal je € 13 per leerling. (uitzondering: film: € 11,50)
Dit is opgesplitst in 2 facturen, namelijk:

  • € 6 per leerling voor de voorstelling in het cultuurcentrum (uitzondering film: € 4,50)
    -> deze factuur ontvang je kort na de voorstelling. Zoals altijd houden we rekening met eventuele afwezige leerlingen (max. 10%).
  • - € 7 per leerling voor de andere bouwstenen (Doe-Denk-Dingen, koffer en workshop)
    -> deze factuur versturen we in september en wordt opgemaakt met het totaal aantal ingeschreven leerlingen over alle pARTkoer-trajecten heen. Hier geldt geen 10% regel, omdat het over een traject over het hele schooljaar gaat.

 

Galerij

Logo

We respecteren uw privacy

We gebruiken technologieën, zoals cookies, om uw surfervaring makkelijker te maken, om socialemediafuncties aan te bieden en om het verkeer op de website te analyseren. Ook delen we informatie over je gebruik van onze website met onze vertrouwde socialemedia- en analysepartners. Lees meer.