Menu

'Om

Barbara Debeuckelaere

db-om-87-1.jpg

Datum:
VR 19 APR T/M VR 12 JUL '24
Locatie:
Exporuimte
Openingsuren
MA t.e.m. VR: 10U00 tot 17U00 | WO: 10U00 tot 18U00 | ZA: 12U00 tot 18U00
 
Koop tickets »

Op vrijdag 19 april om 19U00 opent de expo, in aanwezigheid van de fotografe, een Palestijnse muziekgroep en enkele betrokken vrouwen.
 

Reserveer voor de gratis vernissage 

 

------------

Om (Moeder) is een fotoreeks van Barbara Debeuckelaere, het resultaat van een samenwerking met Palestijnse vrouwen uit het dorpje Tel Rumeida nabij Hebron. Tel Rumeida is een van de meest explosieve plekken in Palestina. Hebron en specifiek Tel Rumeida belichamen verschillende aspecten van het complexe ‘samenleven’, een soort microkosmos van de Westelijke Jordaanoever. Er wonen enkele van de meest radicale kolonisten. Er wordt regelmatig zwaar fysiek en verbaal geweld gebruikt tegen de Palestijnse bevolking en deze agressie wordt niet bestraft.

Debeuckelaere werkte samen met vrouwen uit acht verschillende families en gaf hen kleine analoge fototoestellen. In september 2023, net voor het geweld in Gaza losbarstte, ging een 50-tal vrouwen aan de slag. Ze fotografeerden hun families, dagelijkse taken, hun huizen en leefomgeving.

Een camera is een belangrijk wapen voor de Palestijnen omdat ze de buitenwereld kunnen tonen wat er gebeurt. Op sociale media over Hebron zien we vooral mannen die het geweld van de kolonisten en soldaten ondergaan of die de confrontatie met hen aangaan. Maar ook de vrouwen in Hebron, net door een liefdevolle thuis te creëren en gewoon te blijven waar ze zijn, plegen op die manier de ultieme daad van verzet. Ondanks de bezetting, de checkpoints, de vernederingen en de dreiging heerst er warmte en liefde binnen de lokale gemeenschap.

Debeuckelaere en de vrouwen werkten bewust volledig analoog. De digitale camera staat in deze conflictueuze context symbool voor het oog van de pers en de buitenwereld, voor de politiek en het geweld, voor de wereld van mannen. Het analoge karakter van de beelden met de kenmerkende warme kleuren, de diepte, de onscherpte, de lichtvlekken en de fouten verwijzen allemaal naar de warme sfeer van een gezellige thuis, een herkenbaar gevoel dat los staat van welk werelddeel ook. Barbara Debeuckelaeres werk bevindt zich op het snijpunt van documentaire en fictie, van stil en bewegend beeld, van ernst en spel. Ze gaat visueel aan de slag met thema’s zoals normalisering, geld en macht.

Barbara Debeuckelaeres werk bevindt zich op het snijpunt van documentaire en fictie, van stil en bewegend beeld, van ernst en spel. Ze gaat visueel aan de slag met thema’s zoals normalisering, geld en macht.

Haar werk toont reële ruimtes met een onverwachte rol voor emoties, poëzie en onbewuste drijfveren. We zien documentaire invloeden maar ook enscenering (Slobozia, Texas, 2021) en de inzet van participatie ('Om, 2023).

 

Debeuckelaere was eerder ontwikkelingssamenwerker in Suriname en radio en tv-journalist voor VRT. Ze verliet de journalistiek in 2015 om visuele kunst te studeren en aan haar eigen projecten te werken, voornamelijk via fotografie en film. Ze heeft een master economie, een master internationale politiek en een master fotografie aan KASK Gent. Haar werk werd eerder gepubliceerd in De Standaard en De Volkskrant en werd getoond in het FOMU, de Brakke Grond en Rivoli Brussel.

 

barbaradebeuckelaere.com


 

 

Logo

We respecteren uw privacy

We gebruiken technologie├źn, zoals cookies, om uw surfervaring makkelijker te maken, om socialemediafuncties aan te bieden en om het verkeer op de website te analyseren. Ook delen we informatie over je gebruik van onze website met onze vertrouwde socialemedia- en analysepartners. Lees meer.