Menu
mrt 17, 2022

Interviews met Geike, Angelo van Ontroerend Goed & Helder Seabra

Interviews met Geike, Angelo van Ontroerend Goed & Helder Seabra

Zangeres Geike over haar solotournee 'lost in time'

Meer dan tien jaar lang was Geike Arnaert de frontvrouw van Hooverphonic tot ze in 2008 koos voor een solocarrière. Na debuutplaat "For The Beauty Of Confusion" duurde het acht jaar vooraleer Geike in 2019 klaar was met opvolger "Lost in Time". Intussen scoorde ze samen met de Nederlandse band BLØF wel nog de monsterhit "Zoutelande". In 2021 voegde ze zich opnieuw bij Hooverphonic.

Lost in Time kwam uit in 2019 en normaal speelde je vorig jaar in CC De Factorij, maar corona besliste daar anders over. Hoe voelt het om eindelijk je plaat voor een publiek te spelen?

Een beetje met gemengde gevoelens natuurlijk. We hebben rond de releasedatum gelukkig wel wat shows kunnen spelen, maar deze tour had al in 2020 moeten beginnen. Het was dus heel erg lang wachten. Maar ik heb er zo naar uitgekeken dat ik heel blij ben dat we er eindelijk terug mee op de planken staan. Dus dat maakt het lange wachten dan toch weer wat goed.

 

Je was enkele jaren geleden al te gast in CC De Factorij als voorprogramma van Novastar. Waar ligt het verschil met deze tournee? En waarom is het zeker de moeite om terug een ticket te kopen?

Lost in Time is grotendeels samen met Joost Zweegers (Novastar) geschreven. Toen hij ging touren met zijn laatste album stelde hij me voor om het voorprogramma te doen en ineens ook te begeleiden op piano. De versies van de songs die je toen te horen kreeg waren de pure schrijfversies. Mooi in hun eenvoud. Wat ik nu breng zijn de uitgewerkte versies van deze liedjes die ik speel onder begeleiding van een full band. Ik heb ondertussen ook deelgenomen aan Liefde Voor Muziek en we hebben ook enkele van die liedjes in de set verwerkt.

 

Je voegde je ondertussen terug bij Hooverphonic, waar veel fans heel blij mee zijn. Wij inclusief. Mogen we in de toekomst nog nieuw solo werk van je verwachten of is deze tournee een laatste kans om je solo aan het werk te zien?

Er komt zeker nog solo werk. Wat en wanneer dat durf ik nog niet beloven, maar er zijn al een hoop nieuwe ideeën. Ze moeten alleen nog wat vorm krijgen. En ondertussen ben ik ook inderdaad druk bezig met Hooverphonic. Maar het is goed om het druk te hebben, ik vind dat leuk, ik haal er veel energie uit.

 

Kom je graag luisteren naar het concert van Geike op DO 14 APR '22?  Tickets koop je hier.

 

'SPEKTRUM OF BEING' IS DE JONGSTE CREATIE VAN CHOREOGRAAF EN DANSER HELDER SEABRA 

Helder Seabra is danser en choreograaf van Portugese afkomst. Bij dansliefhebbers is hij als danser onder meer gekend door de producties bij Wim Vandekeybus en Sidi Larbi Cherkaoui. Momenteel werkt hij aan twee eigen creaties, 'Lowlands' en 'Spektrum of being', die door covid uitgesteld werden en nu op korte tijd na elkaar in première gaan. 'Lowlands' in januari in Rivoli Teatro Municipal in Portugal en 'Spektrum of being' in cultuurcentrum De Factorij!

Helder, wat wil jij met deze voorstelling vertellen aan het publiek?

Ik stelde mezelf toen de vraag "Hoe zijn we verbonden? Hoe connecteren we met elkaar?". Hoewel de ideeën voor deze productie al uitgeschreven waren vóór covid, is de voorstelling door de pandemie nog betekenisvoller en uitgesprokener geworden.

Door covid brengen we nog meer tijd door aan computers of op schermen. We spenderen veel van onze tijd in 2D en worden deel van artificiële intelligentie. Hierdoor vallen er essentiële stukken informatie weg, nuances gaan verloren. Er is een illusie van begrip en van 'echte' communicatie. Er zijn zoveel mogelijkheden om met elkaar digitaal te communiceren en toch lukt het niet goed. Ook zijn we meer gewoon geworden om schermen aan te raken dan andere mensen. Wat betekent intimiteit nog als we elkaar niet rechtstreeks in de ogen kijken of een knuffel geven? Ondanks dat we in ons leven winnen aan comfort raken we elkaar soms kwijt. Dus ik ga op zoek naar het antwoord op de vraag: Hoe verbinden we met elkaar en hoe uit zich dat uit in taal, beweging en geluid?

Dit is inderdaad stevige onderzoeksmaterie. Hoe ga je tewerk om een antwoord op die vraag te formuleren in je voorstelling?

Wij vragen ons tijdens het repeteren af hoe we terug naar de basis kunnen gaan. De basis van beweging, taal en geluid. Hoe kunnen we in deze lawaaierige wereld kijken naar elkaar? Hoe kunnen we teruggaan naar een moment waarop we elkaar konden begrijpen en teruggaan naar onszelf. Door te voelen hoe je beweegt als je spreekt en hoe je klinkt als je iets zegt, ontdek je een schat aan basiscommunicatie bij jezelf. Het is bizar om bij jezelf te ervaren dat dit niet altijd vertrouwd aanvoelt en wellicht zal dit voor het publiek ook wennen zijn.

In Spektrum of Being ga ik niet op zoek naar antwoorden. We tonen de moeilijkheden en de uitdagingen. We verbeelden de pijnpunten en brengen deze op het podium. Door middel van dans, muziek en spel komen we tot communicatie waarvan we vermoeden dat dit relevant is voor het publiek.

Kom je graag kijken naar de première op VR 15 APR '22?  Tickets koop je hier.

 

 

Acteur Angelo Tijssens maakt deel uit van de cast van 'Are we not drawn onward to new era'.

Angelo Tijssens is acteur bij Ontroerend Goed en maakte deel uit van de vaste kern van het gezelschap. Op 16 april maakt hij deel uit van de cast voor ‘Are we not drawn onward to a new erA’. Dat is niet altijd zo want het gezelschap is zo wereldberoemd dat het doorgaans de hele wereld rondreist met haar producties. Van New York tot Hong Kong, het internationale parcours van Ontroerend Goed is indrukwekkend.

Wat voor soort theater brengt Ontroerend Goed?

Dat is eenvoudig. Wij brengen theater voor mensen die niet graag naar theater gaan.
Je hoeft nu eenmaal niet veel van theater te kennen om van onze stukken te houden. Ook als je nog nooit van Medea of het werk van Anton Chekhov hebt gehoord, zal dit stuk jou iets brengen. Als gezelschap willen wij iets maken dat relevant is en dat de toeschouwer aan het denken zet.

Deze voorstelling ging in 2015 in première en is nu een repertoirestuk geworden. De klimaatproblematiek was in 2015 al duidelijk, maar toen waren er nog geen klimaatmarsen georganiseerd en kende de wereld Greta Thunberg nog niet. Daarom werd er in 2019 een aangepaste versie gemaakt voor het festival in Edinburgh waardoor het stuk nog meer aan relevantie won. Toch vallen we niet in de valkuil om militant te worden, maar houden we ruimte voor de interpretatie van het publiek.

Wat mogen we verwachten van de voorstelling?

De voorstelling is een fantastisch samengaan van beeldende kunst, theater en muziek. We vermijden om ironie te brengen en zoeken een soort van oprechtheid. Dat toont zich ook in de beeldende taal. Het standbeeld dat in de voorstelling een prominente rol speelt is van de hand van Philip Aguirre, één van de meest vooraanstaande beeldhouwers en artiesten van België. We tonen dan ook oprechte en ontroerende schoonheid op scène.

De bijzondere muziek in de voorstelling werd speciaal gearrangeerd door William Basinski. The Desintegration Loops (titel compositie) is op elektronische muziek gebaseerde, klassieke muziek. De muziek ontstond bij toeval doordat een tape bleef hangen en langzaam verging. De klanksculptuur die dit voorbracht werd geregistreerd en later uitgeschreven voor orkest. Het Spectra Ensemble speelde deze muziek na en zo werd dit de bepalende muzikale lijn voor de voorstelling.

Ten slotte is er nog een element dat bepalend werd voor de teneur van de voorstelling. Op 11 september 2001 maakte William Basinski eigenhandig een registratie van de skyline tijdens zonsondergang vanop zijn dak in New York. Die beelden maken deel uit van de voorstelling en tonen wat de schoonheid van destructie kan betekenen …

Wow, zoveel bijzonderheden bij elkaar! Jullie hebben een bijzondere cast. Wie staat er in CC De Factorij op scène?

Jonas Vermeulen, Kristien De Proost, Leonore Spee, Vincent Dunoyer, Karolien De Bleser en ikzelf, Angelo Tijssens, staan op scène. Kristien De Proost is wellicht het bekendste gezicht voor de mensen uit Vlaanderen. Ze speelde voor Bronks, Tristero en op televisie speelde ze onder meer in de vijf seizoenen van Kinderen van Dewindt en De twaalf. Momenteel is ze ook te zien in de productie All inclusive van Julian Hetzel en Zoutmijnen en zenuwlijders van Marlies Tack.

Kom je graag kijken naar deze wonderlijke voorstelling op ZA 16 APR '22?  Tickets koop je hier.

 

acrobaat Dirk over de magische voorstelling 'carrousel des moutons'.

Compagnie d’irque&fien is op scène zoals in het dagelijks leven: een complementair duo. Hun voorstellingen – poëtisch, muzikaal en ontroerend – prikkelen en kietelen de kinderlijke ziel die in eenieder schuilt. Dirk Van Boxelaer is de helft van het creatieve koppel en meest succesvolste exportproduct in de podiumkunsten! Vreemd dat je nog nooit van hen hoorde toch?

Voor de voorstelling 'Carrousel des moutons' is het je laatste kans, want na deze tournee stoppen D'Irque & Fien ermee. Met deze voorstelling althans. 

De teller van Carrousel des Moutons staat op ongeveer 1100. We speelden de voorstelling over meer dan 40 landen, van Brazilë tot Japan. Overal waar we komen, van Frankrijk tot Hongkong of Melbourne, zijn ze benieuwd naar de inventiviteit en creativiteit van ons als Belgen. Overal is de reactie anders, maar overal zijn de mensen enorm enthousiast!

Wat is er zo speciaal aan deze voorstelling?

Het is, vinden wij toch zelf, een heel unieke en originele voorstellingen. Een die je niet zo veel ziet. Het is een mix van circus, humor en poëzie. Een woordeloze voorstelling met een vleugelpiano die een droomwereld schept. Het verhaal is eenvoudig, maar het werkt enorm op emoties en gevoel.

De voorstelling draait letterlijk rond de vleugelpiano. Deze speelt dan ook een grote rol in de voorstelling?

Zeker en we merken dat kinderen er andere dingen in zien dan volwassenen. Dat maakt dat de voorstelling ook enorm toegankelijk en poëtisch is. De piano beweegt langs alle kanten en kinderen vinden het achteraf vaak maar vreemd dat piano’s in andere voorstellingen niet bewegen.

Kom je graag kijken naar de bewegende piano op ZO 3 APR '22?  Tickets koop je hier.


Logo

We respecteren uw privacy

We gebruiken technologie├źn, zoals cookies, om uw surfervaring makkelijker te maken, om socialemediafuncties aan te bieden en om het verkeer op de website te analyseren. Ook delen we informatie over je gebruik van onze website met onze vertrouwde socialemedia- en analysepartners. Lees meer.