Menu
jan 12, 2023

Gesprek met de makers van komende voorstellingen in CC De Factorij

Gesprek met de makers van komende voorstellingen in CC De Factorij

Soms is het leuk om eens een kijkje achter de schermen te nemen. Hoe gingen de makers te werk, wat is er zo boeiend aan de voorstelling, hoe verliepen de repetities? We pikten er een circus-, familie- en vormingstheatervoorstelling uit en spraken met de mensen achter H O M A N, Charlie Bravo en Ruzie 6+.

 

Vincent Bruyninckx over de circusvoorstelling H O M A N


We spreken met Vincent Bruyninck, gekend circusartiest die in februari H O M A N op scène brengt in De Factorij.

Samen met zijn broer Simon en samen met Juliette Correa en Arne Sabbe richtte Vincent Bruyninckx in 2009 Collectif Malunés op, een hedendaags Frans-Belgisch circusgezelschap. Tegenwoordig tourt hij ook met de veelbesproken en geliefde voorstelling Bit by Bit, waarbij de broers indrukwekkende acrobatie brengen... met hun tanden.
Vincent Bruyninckx (Collectif Malunés) en Vejde Grind leerden elkaar kennen in circusschool ESAC. Allebei verdiepen ze zich graag in hun métier: de ‘roue cyr’.

Vincent, wat trekt jullie zo aan in dat acrobatische rad, dat in het circus bekend staat als ‘roue cyr’?
Vincent: De roue cyr ziet eruit als een simpele tool, een ring, een rad. Net daarom boeit het ons zo, want hoe kun je je onderscheiden met een ‘eenvoudige’ ring? Daar hebben we tijdens onze studies al drie jaar op geoefend en het zal een levenslange uitdaging blijven om hier onze eigen bewegingstaal mee te ontwikkelen. Mensen schrikken er na de voorstelling vaak van hoe zwaar onze ring weegt – naargelang je lengte en gewicht zo’n 15 à 20 kg – en hoe moeilijk het is om een schijnbaar eenvoudig voorwerp te laten bewegen zoals jij dat wil. Vejde en ik vinden het net interessant om te ontdekken hoe de 'roue cyr' ons kan laten bewegen.

Jullie pakken in jullie show uit met het feit dat jullie zeer verschillend zijn: een kolos en een lichtgewicht. Lijken jullie verder wél op elkaar?
Vincent: We hebben een totaal andere background. Vejde is een Zweed en ik was zeer benieuwd om de Zweedse circusscene beter te leren kennen door met hem samen te werken. We blijken twee denkers te zijn, mensen die ervan houden om een eigen methodologie om te creëren ontwikkelen. Daarnaast houden we van de theatercontext, van intensief werken met licht en geluid. Eén van de dingen die we onderzochten is hoe we de 'muur' met het publiek konden afbreken. We breiden de limieten van het spel ook uit door de ganse scène te gebruiken en de illusie te creëren dat we ónder de scène spelen. Je ziet op het podium een eigen, absurde wereld ontstaan, met sterke beelden.

De foto’s en filmpjes van jullie voorstelling geven alvast weg dat jullie knappe, filmische beelden op scène brengen. Dat is niet wat je meteen met circus associeert.
Vincent: En toch is het puur circus met bijzondere acrobatie en verwondering! Alleen gaan we ver in dat filmische, dat beeldende, door onder meer een scène in slow motion te brengen en onze ringen heel virtuoos te gebruiken op scène. Je zou het ‘virtuoos circus’ kunnen noemen.

Wat mag het publiek verwachten van H O M A N?
Vincent: De voorstelling brengt twee personages op scène. Ikzelf ben ingepakt als een ei. Dat maakt het voor mij fysiek al zeer uitdagend en in partneracrobatie brengt dit spannende beperkingen maar ook nieuwe mogelijkheden met zich mee. Ik ben de vinnige en snelle. Vejde is de grote en trage tegenspeler. Het geheel is clownesk en absurd met heel wat blij verrassende reacties tot gevolg, zowel bij volwassenen als bij kinderen. In Scandinavië is men heel vertrouwd met experimenteel en minimalistisch theater en met ruwe materialen. Ik hou zelf van nostalgisch theater met een verhaallijn, iets wat echt gemaakt is voor een publiek. We brengen het mooiste van die twee werelden samen in de bijzondere circusvoorstelling H O M A N.

Hartelijk dank voor dit interview, Vincent! We kijken uit naar jullie komst in Zaventem op 22 februari.

Koop hier tickets

Leuk weetje: Vincent en Simon Bruyninckx brouwen in samenwerking met De Circusbrouwerij ook hun eigen bier, BRUUR. Wie zin heeft, kan na de voorstelling een biertje mee naar huis nemen.


CHARLOTTE DE GROOF OVER CHARLIE BRAVO


Op donderdag 2 maart brengt Charlotte De Groof haar solovoorstelling 'Charlie Bravo'. Charlie, dat is zijzelf, haar roepnaam, haar krachtige naam. En ja, iedereen verdient een aanmoediging en een applaus, bravo! Daarom dus: Charlie Bravo! Charlotte bracht in de voorstelling heel wat dingen samen die zij doet in haar leven: acteren, schrijven en mensen leiden naar de rol van hun leven: die van zichzelf.
Foto: Bergen Photography


Charlotte, jij bent gekend als actrice met enkele populaire rollen, zoals Lotte uit de Buurtpolitie. Maar de stap naar een solovoorstelling maken, hoe ging dat precies?
Charlotte: Dat ging heel spontaan! Ik mocht in 2019 de ‘rode neuzen tour’ van VTM presenteren. Maar tijdens de voorbereidingen en interviews vertelde ik kleine stukjes uit mijn persoonlijk verhaal. Omdat ik toen al door veel jongeren gevolgd werd via sociale media, merkte ik hoe heftig jongeren reageerden op mijn verhalen en gerustgesteld waren om te horen dat een actrice waar ze naar opkijken ook moeilijke zaken meemaakte. Door eerlijk te spreken over de levenservaringen waarmee ik heb geworsteld, beseffen jongeren dat het belangrijk is om het te delen als je je slecht voelt. Zelf heb ik veel meegemaakt, maar door intensief aan en met mezelf te werken en hulp te zoeken, heb ik dat een plaats kunnen geven en ben ik klaar om dit te delen, temeer omdat ik besef dat dit andere mensen stimuleert om zelf in hun eigen kracht te staan.

Het thema van jouw voorstelling is emotioneel misbruik. Is dit dan voor veel mensen herkenbaar?
Charlotte: Mijn vader was (en is) een narcist. Er was een heel moeilijke interactie tussen ons van aantrekken en afstoten. Ik heb m’n ganse jeugd van m’n vader gehoord dat niemand mij graag zou zien, dat niemand mij zou willen. Mijn moeder had het zelf heel moeilijk en had niet de kracht om het voor me op te nemen. Toen zij stierf, ging ik door een heftig aanvaardingsproces. Emotioneel misbruik komt veel vaker voor dan fysieke verwaarlozing. Te Gek?! kwam tot het verbazingwekkende cijfer dat 36% van de jeugd lijdt onder emotioneel misbruik. Dat zorgt voor heel wat angststoornissen en depressies, maar zelfs therapeuten herkennen emotioneel misbruik vaker niet dan wel bij hun patiënten. We onderschatten hoeveel mensen met trauma’s kampen. Voor mij is een trauma de gebeurtenis waarbij je jezelf niet mag zijn, afgewezen wordt. Maar het wordt problematisch als je het gevoel hebt dat je niet meer kunt praten, niet meer kunt benoemen wat je voelt. Dan klopt er iets niet.

Jij schreef je eigen stuk, maar daarbij diende je ook na te denken over de regie van het stuk. Wat was de rol van Stefan Perceval?
Charlotte: Ik was zo blij met de ondersteuning van Stefan! Hij heeft de voorstelling vormelijk in elkaar gestoken om er een sterk geheel van te maken. Maar hij was ook belangrijk als coach. Ik twijfelde bijvoorbeeld of ik een scène kon brengen over het moment waarop mijn moeder stierf. Hij vertelde me over tal van andere artiesten die net het verlies van belangrijke personen konden verwerken door het expliciet in hun artistieke werk te tonen en te delen. Dat was waar, ik ben daardoor gegaan en heb daar veel kracht uit geput.

Sowieso is het sterven van een ouder een ingrijpende gebeurtenis, maar voor jou betekende het nog veel meer, geloof ik?
Charlotte: Het kwam zo onverwacht. Het moment dat ze stierf was ik ervan overtuigd dat het mijn schuld was, want mijn vader liet me dit geloven. Dat schuldgevoel heb ik pas kunnen keren toen een therapeut letterlijk tegen me zei: ‘Het is niet jouw schuld’. Een schuldige zoeken is niet de oplossing voor de verwerking van trauma’s. M’n ouders de schuld geven kost me vooral energie. Ouders die zichzelf haten door eigen trauma’s en een rotte jeugd, dat doet hun kinderen later geen deugd. Maar ik kan daar nu met compassie naar kijken. Ik triggerde iets bij m’n vader maar was daar niet verantwoordelijk voor. Hij is wie hij is, maar ik hoef die mens niet meer toe te laten in m’n leven.

Ondertussen sta je alweer een aantal stappen verder en ben je naast actrice en schrijfster ook hulpverlener en coach geworden.
Charlotte: Vanaf dat je jezelf begint te accepteren en liefde en erkenning aan jezelf geeft, kun je terug verder. Want wat je op je pad hebt meegemaakt, vormt je ook. En met die ervaringen sta je waar je staat en bied je anderen ook tools en inzichten aan. Via Soul en Body Readings geef ik je inkijk in jezelf, zodat je beperkende overtuigingen en patronen kan doorbreken en in je eigen kracht kan staan. De tools die ik hiervoor gebruik zijn o.a. Human Design en Neuro Emotional Integration technieken. Readings gaan over jezelf (terug)vinden, worden en blijven, over zelfliefde en zelfacceptatie.

Wat een prachtig verhaal, Charlotte! En we hebben nog méér goed nieuws, over je debuut als schrijver. Vertel!
Charlotte: Klopt, mijn eerste poëzie album is net uitgegeven, in Amerika dan nog! Het album gaat over jezelf zijn en vinden.

Charlotte, hartelijk dank voor je openhartige interview en woorden. Hieronder geven we onze lezers nog een stukje van de achterflap van je poëziealbum mee.

Uit: From a left angle cross of the plane – Human Design Poetry

Loving
and accepting ourselves
is not easy in a world that is
conditioned with the conviction that our
worth is tied directly to our material gains.
That worth is something you must prove in order
tob e approved by society, by income, house,
clothing, title, diploma, social network,
and so forth.

Het boek is na de voorstelling te koop en kan gesigneerd worden. Alvast ook te bestellen via deze link.
Alle info over Charlotte en haar werk als coach vind je op www.charliebravo.be

Koop hier tickets

 

JETSE BATELAAN OVER RUZIE 6+
 

Op woensdag 12 april speelt de voorstelling 'Ruzie 6+' in CC De Factorij. We ontmoeten Jetse Batelaan van Theater Artemis voor een interview.
Foto: Kamerich-Budwilowitz

Wat mogen we verwachten van de nieuwe voorstelling Ruzie 6+?
Jetse: De start van mijn carrière als theatermaker was een beetje atypisch. Ik kan namelijk niet goed tegen conflict en drama, nochtans is dat de basis van veel theatervoorstellingen. Ik ben conflictvermijdend. Daarom vind je vooral in de voorstellingen die ik in het begin maakte amper conflicten. Zeker niet tussen de personages onderling. Maar nu dacht ik: ik ga een voorstelling maken die uitsluitend uit conflict bestaat. Maar is het mogelijk dat er zoveel conflict ontstaat dat er uiteindelijk geen conflict meer is?

Ruzie 6+ gaat in maart in première. Wat kan je ons al vertellen over de voorstelling?
Jetse: Stel je een voorstelling voor waar er ruzie is op alle vlakken: tussen de personages onderling, tussen de personages en het decor, tussen de acteurs en de kostuums, tussen de voorstelling en het publiek. Zoals je tussen de bomen het bos niet kan zien, wil ik dat je tussen alle ruzies het conflict niet meer ziet. Het is voor mij ook de opvolger van Oorlog 6+, waar conflict nog redelijk centraal stond. (In 2018 speelde deze internationale theaterhit op het Theaterfestival in Basel. De voorstelling won de Zilveren Krekel en werd genomineerd voor de Mimeprijs 2017. nvdr) We laten natuurlijk ook volwassenen zien die zichzelf niet zo goed beheersen. Het gaat ook over hoe volwassenen (ouders, leerkracht, pedagogen) kinderen leren omgaan met conflict.

Kinderen zien vaak ruzie onder volwassenen, bij hun ouders, op televisie, ...
Jetse: Ik denk dat de verstandigsten (de kinderen) wel eens in de zaal zouden kunnen zitten.

Wat valt er allemaal te zien op scène?
Jetse: Het decor van de voorstelling wordt een draaidecor met drie identieke ruimtes, met deuren ertussen en het draait continu rond. Terug naar de basis van theater dus: slaande deuren. Afhankelijk van het meubilair wisselen de kamers: je ziet een kantoor, dan weer een huiskamer of een wachtkamer waar de acteurs zich uitleven op een stoel bijvoorbeeld. Overal waar er conflict kan zijn, zal het er zijn. En wat blijft er dan over? Wordt dat dan niet weer een nieuwe vorm van harmonie? De ruzie wordt een soort choreografie. Doordat alles ruzie is, kan ik ook wisselen tussen een scène waar volwassenen heel beleefd aan het praten zijn en dat je daardoor inziet: 'Ja, dit is ook ruzie.' Alleen, je ziet het niet meteen. Al die soorten ruzie, de kinderlijke ruzie die zich altijd aan de oppervlakte afspeelt, de verstopte ruzie, de onderhuidse ruzie, ... die wil ik allemaal onderzoeken.

Je gaat de voorstelling tegelijkertijd maken in Nederland en Zwitserland bij Theater Basel. Hoe ga je dat doen?
Jetse: We werken met een Vlaams/Nederlandse en een Zwitserse cast. En daar komen twee voorstellingen uit. We beginnen met z’n allen in Zwitserland, dan komen de Zwitsers drie weken naar Nederland en dan weer in Zwitserland, waar de voorstelling in première gaat. We monteren de laatste versie in Nederland en komen dan richting Zaventem.

Benieuwd of dat ruzie gaat geven! Wil je nog meegeven aan de kinderen waarom ze absoluut moeten komen kijken?
Jetse: Als je al die volwassenen, die tegen hen zeggen dat ze alles netjes moeten uitpraten, zien ze in deze voorstelling, ... Wacht… Hoe maak ik hier een goeie zin van? Het gaat over de hypocrisie en de pretenties waarmee wij opvoeden, dat die misschien wel op drijfzand berusten. Ik denk dat de volwassenen wel ontmaskerd zullen worden in deze voorstelling... En dat lijkt me best belangrijk voor de kinderen om te realiseren dat het niet zo gemakkelijk is om met elkaar in harmonie te leven. Ik heb ook altijd... Oh God, waar ga ik nu heen? Ik weet nog niet wat ik de kinderen wil meegeven. Daar ga ik nog achter komen. De conflictvermijdende regisseur gaat een voorstelling maken over ruzie, dat is eigenlijk de mop in het kort.

Bedankt voor het interview, Jetse. Ik ga nu ruzie maken met mijn tekstverwerker. Tot in Zaventem!

Koop hier tickets


Logo

We respecteren uw privacy

We gebruiken technologieën, zoals cookies, om uw surfervaring makkelijker te maken, om socialemediafuncties aan te bieden en om het verkeer op de website te analyseren. Ook delen we informatie over je gebruik van onze website met onze vertrouwde socialemedia- en analysepartners. Lees meer.