Menu
okt 4, 2022

Gesprek met de makers van 'Eugene Onegin' en 'The travelling doll'

Gesprek met de makers van 'Eugene Onegin' en 'The travelling doll'

Julietta Kocharova over de opvoering van Tsjaikovski's opera Eugene Onegin


Op zondag 23 oktober staat Triomphe de l’art na Don Giovanni voor de tweede maal op het podium van De Factorij. Deze keer brengen ze de Slavische opera 'Eugene Onegin' van Tsjaikovski, naar het gelijknamige boek van Alexander Pushkin. We spraken met Jullietta Kocharova, oprichter en voorzitter van Triomphe de l’art.

Kan je wat meer vertellen over Triomphe de l’art en hoe jullie ontstaan zijn?
De vzw Triomphe de l’art werd in Brussel opgestart in 2014 door cultuurliefhebbers uit verschillende sectoren om getalenteerde en beloftevolle kunstenaars te ondersteunen en hun creativiteit onder de aandacht te brengen. Dit doen we door grootse projecten met internationale uitstraling op te zetten. Het is belangrijk voor ons dat onze artiesten door onze ondersteuning en ons netwerk aan een succesvolle internationale carrière kunnen bouwen. We hebben eigenlijk drie hoofdactiviteiten: de opera, de wedstrijd ‘International  Classical Music Competion Triomphe de l’art’ en verschillende masterclasses door geroemde docenten voor gevorderde professionele muzikanten.

Jullie beschouwen die internationale wedstrijd als het grootste en belangrijkste project van jullie organisatie. Kan je daar iets meer over vertellen?
In 2016 begonnen we onze wedstrijd in het Koninklijk Conservatorium Brussel dankzij de steun en bijdrage van Peter Swinnen, een van de coördinatoren van het conservatorium. Sindsdien houden we de wedstrijd in de historische zaal waar ooit de Koningin Elisabethwedstrijd begon. We zijn trots dat onze laureaten op de beste concertpodia ter wereld zingen en spelen. In de opera ‘Eugene Onegin’ spelen trouwens onze laureaten van de wedstrijd in 2019. Luzia Tietze (in de rol van Olga) is de winnaar van de 1e prijs in de 1e leeftijdsgroep in de discipline opera. Karina Kambulova (in de rol van Larina) won de bijzondere prijs en onze pianist Virgile Van Essche is laureaat in de discipline Lied duo.

Jullie brachten in 2019 'Don Giovanni' in CC De Factorij. Wat mag het publiek deze keer verwachten? En waarom kozen jullie voor 'Eugine Onegin'?
In 2019 leverde onze opera 'Don Giovanni' ons een staande ovatie op, wat de grootste beloning voor ons werk is! We werden meteen verliefd op jullie publiek…
De opera 'Eugene Onegin' planden we reeds drie jaar geleden, maar door de COVID-pandemie hebben we de première twee keer moeten uitstellen. We zijn dan ook zeer blij dat we in oktober eindelijk de première kunnen spelen.
In Mozarts 'Don Giovanni' brachten we alle personages naar de moderne wereld van de 21ste eeuw, met social media, smartphones & rapmuziek. Voor 'Eugene Onegin' kozen we voor een heel andere benadering en proberen we terug dichter bij het tijdperk en de sfeer van de componist Tsjaikovski te komen toen hij de opera schreef. We vinden het belangrijk om ook de tradities toen, de kostuums en decors en het acteerwerk te behouden en opnieuw te creëren. We verzamelden de decoratie de afgelopen twee jaar en de kostuums werden geselecteerd en genaaid met professionele kleermakers onder toezicht van kunstenaars en kostuumhistorici. Onze performers zijn al maanden bezig om het muzikale beeld van de personages te creëren. Voor mij als coördinator van het project is elk detail en elke nuance van belang. We maken tijdens sommige operascènes ook gebruik van 3D-mappingprojecties, waardoor het publiek zich helemaal kan inleven in de verschillende scenes, zoals het bal, de duelscène en het winterbos. Ik wil niet alle geheimen prijsgeven: het is altijd beter om te komen kijken dan te lezen hoe een opera wordt opgevoerd!

Kan je iets meer vertellen over de professionele zangers die jullie deze keer engageren?
We werken voor 'Eugene Onegin' samen met een geweldige ploeg van getalenteerde artiesten. Onze pianist Virgile Van Essche komt als eerste op en sluit als laatste de opera af met akkoorden vol tragiek. Hij is een Belgische pianist opgeleid aan het Staatsconservatorium van Sint-Petersburg, de Royal Academy of Music in Londen en het Koninklijk Conservatorium van Brussel. De Portugese sopraan Margarida Hipólito zingt Tatjana. Zij speelde Elvira in 'Don Giovanni'. Vandaag staat ze met groot succes op het podium van verschillende operahuizen, waaronder de Gentse Opera. Onegin wordt vertolkt door bariton Mikhail Silantev. Hij is een jonge en slimme bariton die ook solist is bij de International Opera Academy in Gent en laureaat van internationale wedstrijden en afgestudeerd aan het Tsjaikovski Conservatorium in Moskou. Voor de rol van Onegin hebben we ook Sergiu Garabajii als back-up: een zeer jonge en veelbelovende bariton uit Roemenië. Daarnaast staan ook nog  bas Valery Alexeev, tenor Xavier Flabaten mezzosopranen Luzia Tietze, Karina Kambulova & Estelle Haussner op het podium. Doordat we intensief samenwerken, zijn we een hechte familie geworden. Dit zal het publiek zeker merken tijdens de voorstelling.

Benieuwd naar de opera Eugene Onegin door Triomphe de l'art op 23 oktober? Tickets koop je hier 

 

Acteurs IKRAM ALOUAD EN GREG TIMMERMANS vertellen over de theatervoorstelling 'The travelling doll'


We treffen de acteurs Ikram Aoulad & Greg Timmermans terwijl ze volop aan het repeteren zijn voor het stuk ‘The travelling doll’ met Thomas Janssens als regisseur. Zes weken tijd zal dit repetitieproces duren. Dat lijkt lang, maar het betreft een gloednieuwe theaterproductie met twee versies: een voorstelling voor kinderen en families en een voorstelling voor een avondpubliek. Het idee om daar twee compleet verschillende voorstellingen van te maken groeide doorheen het maakproces.

Franz Kafka, wiens literaire werk bekend is als zwaarmoedig en onheilspellend, vol onrust en twijfel, wordt door theatermaker-regisseur Thomas Janssens in een lichter jasje op scène gebracht: meer menselijk en toegankelijk. Hoe hebben jullie zich in het werk van Franz Kafka ingewerkt?

Greg: Vooraleer we startten met de repetities brachten we geregeld samen tijd door om het werk van Franz Kafka te leren kennen, een tekstlezing te doen, de verschillende scènes te bespreken. Het stuk begint zo te rijpen in onze geest en je krijgt voeling met de leefwereld van de personages. Het centrale verhaal waar de voorstellingen aan worden opgehangen is de anekdote waarin Kafka een jaar voor zijn dood een kind ontmoet dat haar pop kwijt is. De beroemde schrijver zou haar verteld hebben dat hij de postbode van de poppen is en dat haar pop op reis is vertrokken. Drie weken lang schrijft hij poppenbrieven die hij aan het meisje voorleest en die haar troosten.

Ikram: In de versie ‘De kant van het kind’ speel ik het meisje Elly dat haar pop kwijt is. Het kind zorgt thuis ook voor een bedlegerige mama. Ik hoef het niet zover te zoeken om het kind in mezelf toe te laten. Als ik in het script “mama, zal ik het gordijn opendoen” lees, dan voel ik die warme zorgzaamheid van het kind voor haar moeder vanzelf. Dat is heel ontroerend en ik kan perfect die pijn in mezelf oproepen.
In de versie ‘De kant van Kafka’ speel ik vooral de rol van Dora Diamant, de vriendin van Kafka toen hij stierf. Zij was 25 en hij 41 jaar. Zij was als enige op de hoogte van de gesprekken tussen het meisje Elly en Kafka. Dora kende de demonen en de tedere kanten van Kafka goed.

Thomas: Met dit stuk hoop ik een ode aan Kafka te brengen. We kennen hem als een zwaarmoedig iemand, die nachtmerries met zich meedroeg door een gebrek aan liefde in zijn kindertijd, een slechte relatie met zijn ouders, familiedrama’s en zijn onvervulde kinderwens. Toch schrijft hij waanzinnig straffe boeken, waarnaar we uitdrukkelijk verwijzen in het stuk, zoals ‘De Gedaanteverwisseling’, ‘Het Hol’, ‘Brief aan mijn vader’, ‘De metamorfose’ … Hij was of voelde zich vaak ziek en sterft uiteindelijk aan tuberculose en ondervoeding. Maar daartegenover staat een man die een meisje troost en haar helpt om met verdriet en verandering om te gaan en haar via de pop meeneemt op avontuur.
Deze parabel (of is het echt gebeurd?) brengen we in de versie ‘De kant van het kind’ Tim Burton-gewijs ten tonele, met tal van gekke personages. In ‘De kant van Kafka’ maken we er een David Lynch-versie van met surrealistische dialogen.

Hebben jullie al eerder gewerkt met regisseur Thomas Jansens? Hoe is de dynamiek tussen jullie?

Ikram: ik had het geluk om al eerder met Thomas te mogen samenwerken. Door omstandigheden viel ik in bij de voorstelling ‘De Reuzendoder'. Ik had maar vijf dagen om mij het spel eigen te maken, maar dat lukte wonderbaarlijk, omdat Thomas zo’n sterke regisseur is. Dat merk je in de tekst die hij schrijft, in de structuur die hij daarin aanbrengt. Je kan daar meteen mee aan de slag. Tijdens de repetities krijg je als acteur de vrijheid om je spel te zoeken, maar hij houdt je niet in het ongewisse. Dat hij je de juiste handvaten aanrijkt komt volgens mij omdat hij zelf acteur is en begrijpt wat wij nodig hebben.

Greg: Het is inderdaad een zegen om met Thomas samen te werken. Wij kennen elkaar al 12 jaar en hebben bakken vertrouwen in elkaar. Heel tof is dat er al decorelementen zijn, gemaakt door Nikolas Lestaeghe, die ons meteen richting geven en de mogelijkheid geven om uit te testen of iets op scène werkt. Ikram ken ik ook vrij goed. We wonen in elkaars buurt en speelden samen in de film ‘Het tweede gelaat’ en in de televisieserie ‘De Bunker’. Al is theater natuurlijk veel intensiever, je leert elkaar goed kennen en je neemt de ruimte om in te spelen op elkaars spel. Zo voelden we bijvoorbeeld allebei meteen aan dat ik van Frans Kafka net géén zwaar personage moet maken, omdat de inhoud dan meer tot haar recht komt.

Kom je kijken naar 'The travelling doll' op 19 november?  Tickets koop je hier

Greg Timmermans speelt dit seizoen ook in Vechtstuk, een theatervoorstelling van De Hoe.


Logo

We respecteren uw privacy

We gebruiken technologie├źn, zoals cookies, om uw surfervaring makkelijker te maken, om socialemediafuncties aan te bieden en om het verkeer op de website te analyseren. Ook delen we informatie over je gebruik van onze website met onze vertrouwde socialemedia- en analysepartners. Lees meer.